Fiscaal vriendelijk rijden wordt steeds lastiger nu in 2017 wederom de autobelastingen worden aangescherpt. Het kan nog wel, maar de voordelen zijn voor een steeds kleinere groep beschikbaar. In deze advieswijzer een blik op de fiscale toekomst van de auto.
Advieswijzer Auto en fiscus 2017
De fiscale toekomst van uw auto
Rijdt u in een milieuvriendelijke auto, dan heeft u kunnen genieten van een groot aantal fiscale voordelen. De afgelopen jaren zijn deze voordelen steeds verder teruggebracht. Hoewel nog beperkter, kunt u ook in 2017 nog gebruikmaken van een aantal fiscale voordelen.
Bijtelling privégebruik auto
Voor de meeste nieuwe auto’s van de zaak waar ook privé mee wordt gereden, geldt vanaf 2017 een standaardbijtelling van 22% van de cataloguswaarde (inclusief btw en BPM). Alleen voor nieuwe auto’s zonder CO2-uitstoot geldt vanaf 2017 nog een lagere bijtelling van 4%. Voor een nieuwe auto gelden in 2017 en 2018 de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
Soort auto | Bijtelling | CO2-uitstoot |
Nulemissie | 4% | 0 |
Overig | 22% | Meer dan 0 |
Het aanscherpen van de CO2-grenzen heeft niet tot gevolg dat u elk jaar met een nieuw bijtellingspercentage wordt geconfronteerd. Een vastgesteld percentage blijft voor alle auto’s gedurende 60 maanden geldig. Na deze periode wordt de bijtelling vastgesteld aan de hand van de dan geldende percentages.
De periode van 60 maanden geldt ook voor bestaande auto’s. Hierop geldt één uitzondering: auto’s van vóór 1 juli 2012 met een bijtelling van 14% en 20% blijven deze bijtelling houden tot 1 januari 2019, dus ook nadat de 60 maanden verstreken zijn. Voorwaarde is dat gedurende de gehele periode de auto aan dezelfde automobilist ter beschikking staat.
Let op! Een auto met datum eerste toelating tot de weg van uiterlijk 31 december 2016 krijgt na 60 maanden geen bijtelling van 22%, maar van 25%. Dit is alleen anders als het een auto betreft die geen CO2 uitstoot.
Tip: Voor ondernemers in de inkomstenbelasting blijft de bijtelling beperkt tot maximaal het bedrag dat in een jaar aan autokosten ten laste van de winst is gebracht. Bereken daarom wat voor u het voordeligst is!
In 2019 wijzigt de bijtelling wederom. De standaardbijtelling blijft 22%, maar de bijtelling van 4% voor auto’s zonder CO2-uitstoot geldt alleen voor de eerste € 50.000 cataloguswaarde. Daarboven geldt ook voor deze auto’s een bijtelling van 22%. Er geldt een uitzondering voor auto’s zonder CO2-uitstoot op waterstof; deze auto’s houden wel een bijtelling van 4% over de gehele cataloguswaarde.
Voor een nieuwe auto gelden in 2019 en 2020 de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
CO2-uitstoot | Bijtelling |
0 (op batterij) | 4% tot € 50.000, daarboven 22% |
0 (op waterstof) | 4% onbeperkt |
Meer dan 0 | 22% |
Vanaf 2021 is er nog maar één bijtellingspercentage van 22%. Uiteraard geldt dit niet voor auto’s van voor die datum die nog in hun 60-maandentermijn zitten.
Een bijtelling kan overigens helemaal achterwege blijven indien u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé met de auto heeft gereden. Woon-werkkilometers worden daarbij gezien als zakelijk, ook als u thuis gaat lunchen.
Let op! Is uw auto ouder dan 15 jaar? Dan bedraagt de standaardbijtelling niet 22% van de cataloguswaarde, maar 35% van de waarde in het economisch verkeer!
Milieu-investeringsaftrek
Er bestaat in 2017 geen recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Voor de waterstofpersonenauto bestaat recht op 75% willekeurige afschrijving milieubedrijfsmiddelen (VAMIL) over een bedrag van maximaal € 50.000, net zoals in 2016. In 2017 geldt de milieu-investeringsaftrek (MIA) voor de waterstofpersonenauto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km, voor de elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km en voor de plug-in hybride met een CO2-uitstoot van maximaal 30 gr/km (niet zijnde een dieselauto). Hierbij gelden verschillende aftrekpercentages en zijn er maxima gesteld aan de in aanmerking te nemen investeringsbedragen.
Soort auto | MIA % | Maximaal in aanmerking te nemen investeringsbedrag |
Waterstofpersonenauto (CO2-uitstoot = 0) |
36% | € 50.000 |
Elektrische auto (CO2-uitstoot = 0) |
36% | € 50.000 |
Plug-in hybride (CO2-uitstoot maximaal 30) |
27% | € 35.000 |
Ook voor het oplaadstation van uw elektrisch aangedreven auto die op uw eigen bedrijfsterrein staat geldt in 2017 de MIA. Het aftrekpercentage voor het oplaadstation bedraagt 36%. Voor het oplaadstation geldt ook de VAMIL, waardoor u het voor 75% willekeurig mag afschrijven.
Motorrijtuigenbelasting
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (MRB) is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de CO2-uitstoot van uw auto. Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km geldt tot en met 2020 een vrijstelling. Voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km geldt tot en met 2020 een halftarief (dat wil zeggen de helft van het tarief dat voor een gewone personenauto geldt).
Voor alle personenvoertuigen en bestelauto’s voor particulieren wordt de MRB vanaf 2017 generiek verlaagd met 2%.
BPM
Als uw auto op kenteken wordt gezet, wordt BPM geheven. Deze BPM zorgt er mede voor dat auto’s in Nederland duur zijn.
De hoogte van de BPM is voor personenauto’s gebaseerd op de CO2-uitstoot. Tot en met 2020 geldt nog een vrijstelling BPM voor auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km. Voor personenauto’s waarvoor geen vrijstelling geldt, is de BPM hoger naarmate de CO2-uitstoot groter is.
Tip: Ondernemers kunnen voor een bestelauto een beroep doen op een vrijstelling BPM. De belangrijkste voorwaarde is dat meer dan 10% van de jaarlijks gereden kilometers zakelijke kilometers zijn.
Tot slot
Het aanschaffen van een energiezuinige auto levert ook in 2017 nog een aantal fiscale voordelen op. Over deze fiscale voordelen in het algemeen heeft u in deze advieswijzer kunnen lezen. Neem voor uw specifieke situatie contact met ons op.